• English
  • Nederlands
  • De 21 belangrijkste wervingskanalen volgens onderzoek

    juli 19th, 2013 - Jacco Valkenburg

    De resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek  (AGO) onder 913 actieve baanzoekers van de Nederlandse Beroepsbevolking (NBB) zijn bekend. Dit zijn de belangrijkste wervingskanalen die men gebruikt, of zegt te gaan gebruiken, als men een baan zoekt in 2013.

    Vraagstelling: Hieronder staan verschillende kanalen die u zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar een nieuwe baan. Kunt u aangeven welke belangrijk zijn voor u als u op zoek zou zijn naar een nieuwe baan?

    Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek: belangrijkste wervingskanalen

    Wervingskanaal NBB Actief werkzoekenden
    1 Vacaturesite 53% 67%
    2 Open sollicitatie 40% 43%
    3 Uitzendbureau 33% 44%
    4 Bekenden/netwerk 33% 33%
    5 UWV 32% 44%
    6 CV uploaden in databank van vacaturesite 31% 48%
    7 Dagblad/de krant 27% 24%
    8 Social media 25% 27%
    9 Huis-aan-huisblad/lokale weekkrant 23% 29%
    10 Zoekmachine/search engine 23% 30%
    11 Interne vacature(s) 22% 19%
    12 Bedrijvensites 20% 23%
    13 Werving- en selectiebureau 19% 26%
    14 Binnenlopen/bellen naar een bedrijf 17% 17%
    15 E-mail service (Job agent) 16% 31%
    16 Banenbeurs/carrièrebeurs 13% 17%
    17 Advertentie in winkel/etalage 12% 14%
    18 Vakblad of tijdschrift 11% 10%
    19 School 10% 9%
    20 Reïntegratiebedrijf 9% 11%
    21 Bedrijfspresentatie/open dagen 8% 10%

    Verantwoording en toelichting

    Het AGO werd ingevuld door 913 actieve baanzoekers, van de 5.416 respondenten onder de Nederlandse Beroepsbevolking (NBB), in mei en juni 2013.

    Tip: boek de masterclass Recruitment Marketing om slim in te spelen op het (communicatie)gedrag van uw doelgroep en het uitstippelen van een strategie om deze succesvol te benaderen.

    Vragen?

    Neem voor meer informatie of advies contact op met Jacco Valkenburg. Bel of WhatsApp naar 06-28257098 of e-mail naar jacco@recruiteruniversity.nl.

    Share |

    Geef een reactie