• English
  • Nederlands
  • LinkedIn checklist & profiel tips (2013)

    December 16th, 2013 - Jacco Valkenburg

    UPDATE: Deze LinkedIn checklist is bijgewerkt. Ga naar de 2015 versie.

    Deze LinkedIn checklist bevat veel tips om de 20 belangrijkste onderdelen van het LinkedIn profiel snel te verbeteren. Gebruik het succesvol voor sales, branding, recruitment, of nieuw werk te vinden. Boordevol praktische handvatten van de auteur van 2 bestsellers over LinkedIn.

    LinkedIn checklist – Top 5 essentiële profiel tips

    De belangrijkste 5 elementen van je LinkedIn profiel zijn de onderdelen die altijd en overal zichtbaar zijn:

    1. Volledige naam

    Je naam mag geen symbolen, functietitels, bedrijfsnaam, email-adressen of telefoonnummers bevatten. Je loopt het risico dat je profiel direct verwijderd, zonder waarschuwing, en dat is zonde voor al het werk wat je erin stopt.

    2. Professionele zakelijke profielfoto

    LinkedIn is een persoonlijk en zakelijk netwerk. Profielen met foto worden 7 keer vaker bekeken dan profielen zonder foto.

    3. Kopregel (headline, direct onder de naam)

    Dit is DE plek voor Personal Branding. In een oogopslag moet duidelijk zijn welke oplossing je biedt voor een specifiek probleem. Voor werkzoekers en ZZP’ers is het tevens goed om hier aan te geven dat je weer op zoekt bent naar nieuw werk zodat je eerstegraads netwerk dit op het netvlies krijgt en je hiermee kunnen helpen. De lakmoesproef: de kopregel moet enkele trefwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden.

    Let op: standaard staat hier je functietitel met het bedrijf waar je nu werkt. Pas dit aan! Dit staat al op je profiel, bij werkervaring, en vreemden kennen het bedrijf waarschijnlijk niet dus dat voegt niets toe. Bovendien, een Account Manager betekent in een bedrijf iets anders dan een ander bedrijf.

    4. Bedrijfstak

    LinkedIn maakt onderscheid in 148 bedrijfstakken (Industries). Wees kritisch in welke het meest relevant is voor jou. Twijfel je? Zoek dan de bedrijfstak op waaronder jouw bedrijf vermeld staat op de LinkedIn Company Page of welke bedrijfstak je vakgenoten hebben gekozen.

    5. Locatie (postcode woonadres)

    Recruiters filteren op locatie als ze zoeken naar kandidaten via LinkedIn. Als je van plan bent te verhuizen, of meerdere locaties woont, vul dan je toekomstige woonlocatie in. Woon je op meerdere locaties, kies dan voor de locatie waarop de kans het grootst is om nieuw werk te vinden.

    Het resultaat is wat andere gebruikers als eerste zien op LinkedIn:

    Jacco Valkenburg LinkedIn Profile

    Maak een 100% volledig profiel

    Voor een volledig profiel moet je nog minimaal het volgende toevoegen:

    6.    Een up-to-date huidige functie met een omschrijving

    Gebruik de functietitels die in jouw vak gehanteerd worden voor jouw vakmanschap, dat kan afwijken van de functietitel waaronder je nu werkt.

    Let op: ook als je nu geen werk- of opdrachtgever hebt vul je een huidige functie in met omschrijving en ‘in between jobs’ als werkgever .

    7.    Twee voorgaande functies

    Gebruik bij al je omschrijvingen de trefwoorden die cruciaal zijn om op jouw vakmanschap gevonden te worden.

    8.   Opleiding(en)

    Dit helpt om gevonden te kunnen worden door oud-klasgenoten en studenten.

    9.  Minstens 50 connecties

    Je profiel is pas compleet als je 50 connecties hebt, werk daaraan! Connect met je vakgenoten van jouw targetlist.

    10. Minstens 3 vaardigheden (Skills)

    Let op: je hebt er altijd meer dan 3!

    LinkedIn Checklist - Vaardigheden

    Bovenstaande informatie vermelden zorgt voor een goede basis om gevonden te worden voor relevant werk of opdrachten. Nu wordt het tijd om jezelf boven de grijze massa uit te tillen met jouw Personal Brand!

     

    Personal branding op LinkedIn

    De volgende zaken zijn belangrijk om je verder te onderscheiden op dit professionele netwerk:

    11. Besteed ruim aandacht aan je samenvatting (elevator pitch)

    De samenvatting is essentieel voor je profiel. Het is, na je naam en de kopregel, het eerste wat iemand op jouw profiel leest, en een goede samenvatting spoort aan om verder te lezen.

    Profileer je als een oplossing voor een bepaald probleem op de arbeidsmarkt, vermeld je doel van je LinkedIn profiel en/of geef aan voor welke zaken je benaderd wilt worden. Herhaal niet je werkervaring hier want daar zijn andere onderdelen voor bedoeld.

    12. Vermeld je contactgegevens in de samenvatting

    Vermeld je contactgegevens zoals emailadres en telefoonnummer om het voor iedereen makkelijk te maken om contact met je op te nemen, voor de zaken waarvoor je benaderd wilt worden.

    13. Links naar externe websites

    Voeg 1-3 links naar je websites toe, zoals Twitter, persoonlijke website en zakelijke (recruitment)site. Vermijd deze links Company Website / Bedrijfswebsite of Personal Website / Persoonlijke website te noemen en maak deze specifiek (kies de optie Other / Anders).

    14. Kies een herkenbare openbare URL profiel

    Je openbaar LinkedIn adres kun je netjes en uniek maken via URL van uw openbare profiel aanpassen, zoals www.linkedin.com/in/jacco. Vervolgens kun je deze link op je visitekaartje, website of cv zetten! Lees ook Hoe maak je een mooie LinkedIn button voor je cv?

    15. Voeg speciale secties (gedeeltes) toe

    Maak je profiel completer en overzichtelijker met speciale onderdelen, zoals:

    LinkedIn Checklist - Publicaties

    • Talen
    • Publicaties
    • Organisaties
    • Onderscheidingen en prijzen
    • Testscores
    • Cursussen
    • Patenten
    • Diploma’s
    • Vrijwilligers- en liefdadigheidswerk

    16. Gebruik Status updates regelmatig

    LinkedIn is een netwerk en bij netwerken horen acties. De status update laat zien waar jij nu mee bezig bent op LinkedIn. Je nieuwe contacten, je reactie op berichten van anderen, je nieuwe connecties en update van je profiel. En de berichten (update) waar je zelf over hebt nagedacht, bijvoorbeeld dat je nu beschikbaar bent voor nieuw werk. Mooi in het oog springend voor je vakcollega’s en zij die hen werven & selecteren.

    LinkedIn Checklist - Updates

    17. Maak een Engelstalig en een Nederlands profiel aan

    Een meertalig LinkedIn profiel heeft het grote voordeel dat een bezoeker je profiel direct in zijn/haar voorkeurs-taal ziet. En je komt vaker voor in de zoekresultaten omdat je vindbaar bent op trefwoorden in meerdere talen, bijvoorbeeld Secretaresse en Secretary. Belangrijk dus en LinkedIn maakt het je eenvoudig om dit te doen. Kleine moeite, maximaal een half uurtje werk, maar met veel resultaat!

    18. Voeg een bedrijfspresentatie toe of andere Rich Media

    Er is een manier om je profiel te pimpen met presentaties, video’s, documenten en meer dan 100 andere media. Maak je profiel nog veel meer visueel aantrekkelijk door het toevoegen van afbeeldingen, Prezi presentaties, audio en publicaties te maken! Lees verder: Adding Rich Media to your LinkedIn Profile.


    19. Beveel anderen aan (recommendations & endorsements)

    20. Vraag aanbevelingen van klanten en kandidaten

    Aanbevelingen, cruciaal, want die worden gelezen en hoog gewaardeerd, springen nog meer in het oog. Degene die deze geeft staat met foto en functietitel nu pontificaal vermeld! Doe er je voordeel mee. Vraag erom, persoonlijk en bespreek samen welk aspect van je vakmanschap je belicht wilt zien. Zorg voor minstens drie aanbevelingen (referenties), van oud-collega’s, klanten of voormalige werkgevers, die je profiel versterken en beter vindbaar maken.

    LinkedIn Checklist - Aanbeveling

     

    Download de LinkedIn checklist

    Handig! Download deze LinkedIn checklist als PDF-document hier, of deel deze met je netwerk.

    Vragen?

    Neem voor meer informatie contact op met Jacco Valkenburg, telefoon +31 6 2825 7098 of e-mail jacco@recruit2.com

    Share |

    Reacties (3)

    1. Martijn
      August 24, 2013 om 17:05

      WOW die Jacco is echt geweldig!!!!

      Reageren
    2. Karin Cromberge
      January 9, 2014 om 10:36

      Thnkxxxx! Zaten toch weer punten bij die nieuw voor mij waren.:)!

      Reageren
    3. Marloes Tamminga
      February 20, 2014 om 06:52

      Hele goede samenvatting, geeft in een paar punten precies weer waar het om draait. Bedankt!

      Reageren

    Geef een reactie